Pages

Wednesday, October 27, 2010

WANITA-WANITA MUKMINAT lebih cantik daripada BIDADARI SYURGA


secantik apa pun para bidadari ini, namun wanita-wanita mukminat jauh lebih cantik daripada mereka. iaitu org yang membasuh mukanya setiap hari dengan air wuduk, melaksanakan dan taat akan suaminya demi mencapai keredhaan ALLAH s.w.t.

menurut beberapa orang ahli tafsir yamg membicarakan tentang wanita mukminat di dunia, Allah mengembalikan mereka menjadi gadis2 muda yang sangat cantik dan dipersatukan dengan suami mereka didunia.

berdasarkan kisah Ummu al-Darda'. beliau adalah isteri Abu al-Darda, seorang sahabat Nabi s.a.w... meskipon jarak usia mereka jauh beza berpuluh2 tahun, namun mereka adalah pasangan bahagia.

suatu hari Ummu al-Darda berdoa dihadapan suaminya, "Ya Allah, sesungguhnya Abu al-Darda meminangku didunia, lalu aku menikahinya. maka sekarang aku akan meminangnya kepada-Mu untuk menjadi suamiku di syurga"

mendengar ucapan itu, Abu al-Darda berkata, "jika engkau ingin menjadi isteriku di syurga, janganlah menikah lagi setelah aku meninggal dunia."

Ummu al-Darda adalah seorang yang cantik dan cerdas. maka, setelah Abu al-Darda wafat, Khalifah Mu'awiyah bin Abu Sufyan datang untuk meminangnya. namun, isteri yang setia dengan cinta pertamanya ini menolak pinangan tersebut.

No comments:

Post a Comment